A kriptopénzeket, és úgy általánosságban a blokklánc technológiát nem szokták a negyedik ipari forradalom alapkövei között említeni. Egyelőre négy terület az, amelyet következetesen ide sorolnak, ezek a robotizáció, mesterséges intelligencia, virtuális valóság, és a dolgok internete (IoT).
Persze ez attól is függ, hogy hol, és pontosan miről is olvas a kedves olvasó. Összefoglalóan azok a feltörekvőben lévő technikai, technológiai megoldások, amelyek nem is olyan régen még scifi kategória voltak, vagy legfeljebb itt-ott találkozhatott velük az ember élesben. Ma pedig már egy okostelefonon is lehet korlátozott mesterséges intelligenciát futtatni.
A bitcoin 2009-es debütálása előtt ötletszinten is alig került szóba a blokklánc és a kriptopénzek, egy-két kísérleti jellegű hasonló megoldástól eltekintve.
Tulajdonképpen nem csoda, hogy az alig 10 éves fennállása alatt ez az iparág nem került be a szakmai köztudatba, hiszen az előző bejegyzésben felsoroltak mindegyike több évtizedes elméleti, kísérleti múlttal rendelkezik, a robotika pedig sok évtizedes gyakorlati tapasztalatokkal.
Úgy áll a dolog jelenleg, hogy több kriptós projekt is felhasználója az Ipar 4.0 vívmányainak. Egyes tőzsdék AI-t használnak a biztonság fokozására, léteznek kriptók, amelyeket kifejezetten arra alkottak, hogy gépek használják, ne az emberek (IOTA, IOST például), a mainstream esetében egyik legismertebbnek mondható altcoin a Decentraland tokenje, amely virtuális világot épít blokklánc alapokon.
Párhuzamos univerzum, amely karnyújtásnyira van
Ebben a bejegyzésben pontosan ez utóbbi jelenséget szeretném egy kicsit körbejárni, nevezetesen a blokklánc-alapú virtuális valóságot. Teszem ezt annak apropóján, hogy a Somnium Space nevű VR kezdeményezés éppen a hétvégén zárta a földárverését, amelyen virtuális földterületet tudott vásárolni, aki kedvet kap hozzá.
Egy előző cikkben már leírtuk, ha nem érted, hogy miért jó ez az egész virtuális valóság, és miért van értelme foglalkozni vele, akkor tessék megnézni a Ready Player One című filmet, abban egy nagyon-nagyon valószínű jövőképet láthatunk. A virtuális világban egy párhuzamos gazdaság fog kialakulni, belső „termeléssel”, belső piaccal, belső pénzforgalommal.
A PC-s játékipar „kapitalizációja” 2018-ban 29 milliárd dollár volt, a teljes videojáték-ipar pedig 80 milliárd dollár. Ennek nagy része természetesen maguknak a játékoknak az ára, de komoly szeletet képvisel a megvásárolható kiegészítők, játékon belüli prémium tartalmak kategóriája.
Itt olyasmire kell gondolni, hogy nagyobb és fényesebb varázskard, amely a többi mezei játékosnak nincsen.
Vörösebb varázsmacska, hangosabb mélynyomó a virtuális versenyautóba, és nagyon jólfésült skin az avatárunkra. Éveken, legfeljebb pár évtizeden belül ez a pénz a virtuális valóságban fog keringeni, mert nem lesz olyan játék, amelyik nem VR-ben működik. De hogyan lesz ebből párhuzamos belső gazdaság?
Úgy lesz, hogy egy blokkláncos virtuális valóságban ezek a tárgyak tokenek. Ezeket a tárgyakat valaki létrehozza, lerajzolja, megépíti, lekódolja, másvalaki pedig hajlandó érte pénzt fizetni, hogy használhassa.
Néhány esetben bődületesen sok pénzt. Te is lehetsz az, aki ezeket elkészíti, aztán eladja. Persze ehhez az kell, hogy legalább valamennyire értsen az ember ilyesmihez, de VR szerkesztőből is létezik már olyan, amelyikkel a szemüveget felvéve, tulajdonképpen a saját kezeddel építhetsz. De térjünk vissza az eredeti témához!
Mondok egy érdekességet az efféle tulajdonjoggal kapcsolatban, a McDonalds, mint vállalat történetéből esetleg ismerős lehet nektek. Mikor a gyorsétteremhálózat elkezdte kiépíteni a franchise rendszerét, a cég bevételének nagy része nem a hamburgerből származott.
Megvették, és az üzemeltető számára bérbe adták azt a területet, amelyen az megnyitotta az éttermét! A McDonaldsnak így akkor is meglett volna a bevétele, ha ezután egyetlen darab szendvicset sem ad el, hiszen bérleti díj folyt be minden egyes mekitől.
A technológiai ciklus melyik részében vagyunk most?
A blokklánc alapú virtuális valóságok most vannak ugyanebben a fázisban. Valamilyen szinten megszületett a párhuzamos valóság, bejárható, beépíthető, és megvásárolható belőle egy szelet.
Ha csak felhasználó, játékos szeretnél lenni, akkor persze semmi szükséged saját tulajdonra egy ilyen rendszerben. Viszont ha bármi mást csinálnál, akkor jó ha van.
A Decentraland, a legismertebb VR kriptós projekt 2017-ben, az ICO-őrület csúcsán tartotta az első földárverését, amely során több millió dollár értékben adtak el virtuális parcellákat. Hatalmas érdeklődést is keltett, pontosan azért, mert ilyen sok pénzt zsákoltak be.
Az említett Somnium Space ennél lényegesen szerényebb körülmények között indult el, ráadásul később is. Az időzítés pedig kulcsfontosságú.
Ryan Schultz, egy kanadai könyvtáros és veterán tech-guru kifejezetten virtuális valóságokra szakosodott blogján találtunk egy jó összehasonlítást, a szerző engedélyével innen közlünk néhány részletet:
„A térképen látszik, hogyan néz ki most a Somnium Space világa. A piros mezők foglaltak, a sárgákra érkezett ajánlat, a zöldek pedig eladásra kínáltak, de érdeklődő még nincs.”
„Rengeteg zöld terület látszik, és nagyon kevés a sárga vagy a piros. Ha ezt összehasonlítjuk a Decentraland őrületével, amely során szinte az össze parcellájukat értékesíteni tudták, bizony meglepődhetünk.
A Somnium parcellái 0,3-3 ETH, azaz 54-540 dollár közötti áron lettek meghirdetve. A Decentraland legolcsóbb tétele viszont 412 dollárért kelt el. Viszont természetesen vannak ennél sokkal-sokkal drágább parcellák is.”
Jelen állás alapján a Decentraland egy erősen spekulatív jellegű befektetésnek mondható. Egy efféle termék bevezetéséhez persze idő kell, és itt több évnyi fejlesztésről beszélünk, mire a nagyközönség számára megnyithatja a kapuit.
A Builder, a saját építőprogramjuk tulajdonképpen egy külső, statikus weblap, nem a világon belül tudsz építeni vele. Hiába faék egyszerűségű és könnyen használható, kizárólag „előregyártott” elemeket tudsz összerakni, és nem is az éles rendszerben.
Ez így demónak is karcsú. Ezzel szemben a Somnium építőjével – amely egyelőre szintén nem elérhető nyilvánosan, viszont a youtube-on van róla videó – a tényleges virtuális világban építhetsz, és az objektumaidat le is telepítheted a saját parcelládra:
Ez már egy kicsit komolyabb szintnek tűnik. Ez már nem az ígéret, hanem az ajánlat. Valódi, ténylegesen működő termékre tudsz befizetni, amelyet azonnal birtokba vehetsz, és használhatsz. A videóban már láthatsz néhány részletet, de a grafika minőségével kapcsolatban itt egy másik kép is zárásként:
Egy VR mind felett? Nagyon nem.
Ha pedig arról beszélünk, hogy valódi, működő termék a piacon, blokkláncos VR projektként itt kell megemlítenünk a Cryptovoxels világát. Ezt Ben Nolan, Új-zélandi szoftverfejlesztő hívta életre, szabadidős tervként 2018 során.
Sem nagy aukció, sem nagy hírverés nem övezte a kezdetekben sem, így a növekedése organikusnak mondható. Ami pedig a legfontosabb, azonnal beléphetsz a világba, körülnézhetsz és kipróbálhatod, még mielőtt akár egyetlen forintot is elköltenél.
A különböző tokenaukciókról szóló cikk végén leírtuk, miért is fontos, hogy a kriptoeszközök, amelyekbe a felhasználó pénzt fektetne, mit is takarnak valójában. Mit is vásárol pontosan az ember.
A virtuális valóság egy iszonyatosan gyors ütemben fejlődő technológia, és már a kriptoszférában is megjelentek annak alkalmazott megoldásai. Mint minden feltörekvő technológia, a befektetők számára ezek is jó lehetőségeket tartogatnak, viszont a lehetőség nem jelent bizonyosságot!
Ha a Facebook a közeljövőben mégis sikeresen elindítja a saját kriptopénzét, ezt pedig össze tudja kapcsolni a szintén tervben lévő, Horizon nevű VR platformjával, valószínűleg letarolja a piacot. Ez sem bizonyosság, de ismerve az átlagemberek rajongását az adatvédelmi visszaéléseket elkövető, a felhasználóit termékként kezelő közösségi oldal iránt, erősen valószínűsíthető végkimenetel.
Nem azt akarjuk mondani, hogy a Decentraland nem jó, és kisebb, újabb kezdeményezések fogják lenyomni, de a végén az összeset sarokba állítja Zuckerberg szolgáltatása.
Ez is lehetséges, de a jövőt senki sem tudja megjósolni. Fontos viszont, hogy tisztában legyél azzal, mi is az, ami most van, és mi az, ami a jövőben előfordulhat.
A végkövetkeztetés tehát ugyanaz, mint minden más kriptós projekt esetében: végezd el a saját kutatásod, és hozd meg a saját, átgondolt döntéseidet. A felelősség a tiéd.
Várjuk hozzászólásaitokat itt lent, illetve a közösségimédia-felületeken. Ne hagyjátok ki a többi hírt, és iratkozzatok fel hírlevelünkre. Ne felejtsétek el nyomon követni oldalunkat a Facebookon .
Legyen szép estétek! 🙂