Donald Trump elnök hivatalba lépésének első napján az elektromos járművekre (EV) és a Biden-kormányzat kapcsolódó politikáira irányította figyelmét.
Bár több rendeletet aláírt, az EV-ellenes intézkedések bevezetése nem lesz egyszerű.
Elektromos járművek: Trump „mandátuma” és a valóság
Trump egyik rendelete, az „Amerikai energia felszabadítása”, célul tűzte ki az „elektromos jármű mandátum” megszüntetését, amelyet a gazdasági növekedés és az innováció elősegítése érdekében szükséges lépésnek nevezett.
A dokumentum szerint véget vetne a „méltánytalan támogatásoknak” és a „kormány által előidézett piaci torzulásoknak,” amelyek előnyben részesítik az EV-ket más technológiákkal szemben.
Azonban az „átgondolás” kifejezés hangsúlyozza, hogy a Biden-korszak kulcsfontosságú törvényeinek, például az Inflációcsökkentési Törvénynek és az EV adókedvezményeknek az eltörlése kongresszusi jóváhagyást igényelne.
Emellett az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) által bevezetett szigorúbb károsanyag-kibocsátási szabályok visszavonása hosszú és bonyolult folyamatot jelentene.
A töltőállomások finanszírozásának leállítása
Trump rendelete azonnali szünetet rendelt el a töltőinfrastruktúra-programok, például a Nemzeti Elektromos Jármű Töltőinfrastruktúra Formula Program finanszírozásában.
Ez különösen érinti a Tesla által is használt köz- és gyorstöltő hálózatokat.
Ugyanakkor a támogatások egy része már elérhetővé vált az államok számára a Biden-kormány utolsó intézkedései nyomán.
Politikai ellenállás és gazdasági következmények
Trump új EV-politikái szembesülhetnek a republikánus képviselők ellenállásával is, különösen olyan államokban, amelyek jelentős beruházásokat kaptak az elektromos járművek gyártására.
Például Georgia államban a Hyundai új üzeme történelmi gazdasági fejlesztésnek számít, míg Tennessee, Kentucky és más déli államok is jelentős EV-beruházásokat vonzottak.
A Trump által gyakran emlegetett „mandátum” valójában az EPA szigorúbb üzemanyag-hatékonysági szabályaira utal, amelyek célja, hogy 2027-től jelentősen csökkentsék az új járművek károsanyag-kibocsátását.
Ezek a szabályok elősegítették az EV-k és hibridek elterjedését, amelyek a teljes új autóeladások 8%-át tették ki 2024-ben az Egyesült Államokban.
Az USA lemaradhat a globális versenyben
Bírálók szerint a Biden-korszak szabályozásainak eltörlése veszélyeztetheti az amerikai autóipar versenyképességét.
Európában az új autók közel fele hibrid vagy elektromos, Kínában pedig várhatóan 50%-ot ér el az EV-k aránya 2025-re.
Az amerikai autógyártók eddig több mint 200 milliárd dollárt különítettek el az EV-fejlesztésekre.
A szabályozások enyhítése azonban azzal fenyegethet, hogy az amerikai cégek lemaradnak nemzetközi versenytársaikkal szemben.
Jövőbeli akadályok
Trump rendeleteinek valószínűleg több jogi kihívással is szembe kell majd néziük. Bár a hétfői intézkedések közvetlen hatást gyakorolhatnak az EV-k támogatására és infrastruktúrájára, hosszabb távú hatásuk és a konkrét politikaformáló lépések egyelőre bizonytalanok.
Az autóipar számára létfontosságú kérdés, hogy Trump tervei mennyire lesznek képesek meggyőzni a kongresszust és az iparági szereplőket.
Olvastad már? Az XRP is bekerülhet az USA államkincstárába? Egyre erősebbek a pletykák
SZERETNÉD MEGKAPNI LEGFRISSEBB HÍREINKET? IRATKOZZ FEL HÍRLEVELÜNKRE!
Tájékoztatás: A kriptoworld.hu oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások, cikkek nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon befektetési tanácsadóval!
A cikkekben megjelenő esetleges hibákért téves információkból eredendő anyagi károkért a kriptoworld.hu felelősséget nem vállal.