A Web2-n – a Twitteren és a Facebookon – a felhasználók nem birtokolják saját tartalmaikat vagy követőiket. Ez közel sem így van a Web3-on, ahol a vállalati felügyelők feleslegessé válnak.
A mai közösségimédia-tájképet a Web2 vállalatok uralják – leginkább a Meta (Facebook) és a Twitter.
Kriptovalutát vennél vagy eladnál? Próbáld ki a CoinCharlie-t, Magyarország legújabb kriptováltóját!
A vállalatok felhasználók milliárdjairól gyűjtenek adatokat, és több milliárd dollárnyi bevételt szednek be az azok által generált tartalmakból.
Míg a vállalatoknak és részvényeseiknek ez nagyszerű, az átlagfelhasználók és a professzionális tartalomkészítők számára ennek ára van.
A közeljövőben azonban a decentralizált közösségi média – vagy Web3 – valószínűleg véget vet ennek a régi modellnek, visszaadva a hatalmat a felhasználóknak.
Nem kell többé kilakoltatni az engedetlen felhasználókat
Mivel az olyan platformok, mint a Facebook, az Instagram és a Twitter központosítva vannak, a felhasználók ki vannak szolgáltatva a cégek főnökeinek, akik megkövetelik a platformjuk politikájának való megfelelést.
Ha a felhasználók nem tartják be a szabályokat, pillanatok alatt elveszíthetik az évek alatt felépített tartalmaikat és követőiket.
Híres példa erre Donald Trump a kitiltása a Twitterről. Bár lehet vitatkozni Trump nézetein, a Twitter vezetőségének döntése nem terjedt ki a Twitter-felhasználók millióira, akik miatt a platform olyan értékes.
Ez megmutatta, hogy a Web2-felhasználók milyen kevés befolyással rendelkeznek a Twitter tartalmaikkal kapcsolatos döntései felett, pedig ők azok, akik értéket teremtenek a vállalat számára.
A Web3 szépsége? A vállalati főnökök többé nem diktálhatják majd, hogy ki használhatja a platformjaikat.
Befalazott kertek a web2-n
A Web2 közösségi média másik problémája, hogy „fallal körülvett kertek” jellemzik. Ha 1 millió követőd van az Instagramon, és szeretnél fiókot indítani a YouTube-on, akkor nulla követővel kell kezdened.
Nincs mód arra, hogy a közönségedet átköltöztesd, mert azok az egyes platformokhoz kötődnek, nem hozzád. Ez még az egyazon vállalat tulajdonában lévő platformokra – például a Facebookra és az Instagramra – is vonatkozik.
A Web3 olyan megoldásokat vezet be, amelyek csökkentik a közvetítők számát, nyílt ökoszisztémát hoznak létre, lehetővé teszik a monetizáció új formáit, és nagyobb hatalmat adnak az egyéneknek nemcsak a tartalmaik, hanem a követőik felett is.
Új blokkláncok a láthatáron
Több platform is elindította azt, ami kiszoríthatja a közösségi média iparágát a Web2-n. Ezek közé tartozik a Lens Protocol és az Andreessen Horowitz által támogatott DeSo.
Mindkettő arra épül, hogy decentralizált közösségimédia-alkalmazásokat fogadjon. Már számos élő alkalmazásuk van, köztük a Lenster, a Phaver, az Iris (decentralizált Twitter) és a LensTube (decentralizált YouTube).
Hogyan működnek? A Lens esetében például a felhasználók egy non-fungible token (NFT) segítségével közvetlenül egy kriptopénz-tárcához köthetik tartalmaikat és követőiket.
Ez nulla függőséget jelent az egyes platformoktól, mivel a tárcák segítségével platformokon átívelő hozzáféréssel rendelkeznek a követőikhez.
Ha egy felhasználó posztol valamit, az automatikusan megosztásra kerül az összes általa használt platformon.
És mivel a követőikkel platformokon átívelő kapcsolatban vannak, minden platformon ugyanannyi követőjük van. Ha egy új platform megjelennek, a felhasználóknak nem kell újra felépíteniük a közönségüket.
A Web2 kifejezéssel élve ez olyan, mintha a Facebook zárt ökoszisztémájához kapcsolódó fiók helyett közvetlenül az internethez lennének kötve.
Kereskedj $500 bónusszal és találd meg a következő Gem coint a KuCoinon!
Közvetlen felhasználói monetizáció a hirdetések helyett
A Web3 közösségi média másik jellemzője, hogy a hirdetésekből származó bevételek helyett a felhasználóknak lehetőségük van arra, hogy közvetlenül monetizálják munkájukat.
Ez a modell arra ösztönzi a felhasználókat, hogy sokkal jobb tartalmakat tegyenek közzé.
Ezt egyszerűsíti, hogy az alkotóknak lehetővé teszi, hogy díjat állapítsanak meg a posztjaik „begyűjtéséért” – vagy a követésükért. A bevétel így közvetlenül az alkotóhoz folyik, nem pedig a platformhoz.
A befolyásolók felgyorsítják az elfogadást
Egyes kritikusok szerint a Web2 közösségi média olyan nagy előnnyel rendelkezik, hogy a Web3 közösségi médiának lehetetlen lesz felzárkóznia.
A valóság azonban az, hogy a decentralizált közösségi média előnyei olyan jelentősek, hogy a nagy tartalomkészítők átállnak, és magukkal hozzák közönségüket is.
Már most is számos példa van arra, hogy prominens influencerek saját közösségimédia-platformot hoztak létre, mert a vállalati platformok már nem engedték volna, hogy megosszák a tartalmaikat.
A Web3 kézenfekvő megoldást kínál a Web2-ről kitiltottak egyre növekvő számának. A blokklánc-technológia egy olyan közösségimédia-térrel ajándékoz meg minket, amely a felhasználókat – és nem a platformokat – jutalmazza, és jobb, mint bármelyik, amiről a múltban álmodtunk.
Olvastad már? Dél-Koreában betiltották a KuCoin és a Poloniex tőzsdét
Forrás: cointelegraph.com
SZERETNÉD MEGKAPNI LEGFRISSEBB HÍREINKET? IRATKOZZ FEL HÍRLEVELÜNKRE!
Tájékoztatás: A kriptoworld.hu oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások, cikkek nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon befektetési tanácsadóval!
A cikkekben megjelenő esetleges hibákért téves információkból eredendő anyagi károkért a kriptoworld.hu felelősséget nem vállal.